Vijf manieren om een dieet vol te houden

Veel mensen willen afvallen, maar slagen er niet in om zich aan hun dieet te houden. Ze nemen zich voor minder of gezonder te eten, maar geven het al snel op als dat niet lukt of als het gewenste resultaat uitblijft. Daarom bedacht Aaron Michelfelder van het medisch centrum van de Loyola Universiteit van Chicago een vijfstappenplan, dat helpt een dieet vol te houden.

Het grootste probleem is dat mensen veel te hoge doelen stellen en daardoor snel teleurgesteld raken, aldus Michelfelder. Hij benoemt vijf ‘foute afvalmethodes’ die gedoemd zijn om te mislukken:

1. Ik ga afvallen door te sporten. Sporten is goed voor ons, maar het helpt niet om kilo’s kwijt te raken. Het helpt wel als middel om je conditie te verbeteren en een mooier lichaam te krijgen.

2. Ik ga mijn eetpatroon drastisch veranderen. Met de hoeveelheid voeding vermínderen kom je een heel eind en het weglaten van snacks en snelle (witte) suikers geeft ook een zetje in de goede richting.

3. Ik ga voedingssupplementen voor gewichtsverlies gebruiken. Door het gebruik van supplementen loop je het risico meer spieren dan vet te ‘verbranden’ en als je ermee stopt, komt er juist meer vet dan spieren bij.

4. Ik wil snel gewicht verliezen. Wees realistisch en probeer een kilo per twee weken af te vallen. Het is daarna veel gemakkelijker het gewichtsverlies vast te houden.

5. Ik geef het op. Als je een van bovenstaande methodes gebruikt, houd je dat meestal niet vol. Maar bedenk dat iedere kilo gewichtsverlies in ieder geval bijdraagt aan een langer gezonder leven.

Tenslotte zegt Michelfelder dat afvallen beter lukt als het een gezamenlijke onderneming is. Breng familieleden en vrienden op de hoogte, zodat ze je niet in de verleiding brengen met dikmakende snacks.

Bron: Loyola University Health System (www.loyolamedicine.org).

Geplaatst in Afvallen