Data sapvastenkuren in 2016

In 2016 zijn de sapvastenkuren van Gezond, Vitaal en Slank in de volgende weken:

6 t/m 9 (korte kuurweek) of t/m 11 maart (lange kuurweek)

11 t/m 15 juli (n.b. deze week begint op maandag i.v.m. de badsluiting in de week ervoor)

25 t.m 28 september (korte kuurweek) of t/m 30 september (lange kuurweek)

Geplaatst in Geen categorie

Vijf manieren om een dieet vol te houden

Veel mensen willen afvallen, maar slagen er niet in om zich aan hun dieet te houden. Ze nemen zich voor minder of gezonder te eten, maar geven het al snel op als dat niet lukt of als het gewenste resultaat uitblijft. Daarom bedacht Aaron Michelfelder van het medisch centrum van de Loyola Universiteit van Chicago een vijfstappenplan, dat helpt een dieet vol te houden.

Het grootste probleem is dat mensen veel te hoge doelen stellen en daardoor snel teleurgesteld raken, aldus Michelfelder. Hij benoemt vijf ‘foute afvalmethodes’ die gedoemd zijn om te mislukken:

1. Ik ga afvallen door te sporten. Sporten is goed voor ons, maar het helpt niet om kilo’s kwijt te raken. Het helpt wel als middel om je conditie te verbeteren en een mooier lichaam te krijgen.

2. Ik ga mijn eetpatroon drastisch veranderen. Met de hoeveelheid voeding vermínderen kom je een heel eind en het weglaten van snacks en snelle (witte) suikers geeft ook een zetje in de goede richting.

3. Ik ga voedingssupplementen voor gewichtsverlies gebruiken. Door het gebruik van supplementen loop je het risico meer spieren dan vet te ‘verbranden’ en als je ermee stopt, komt er juist meer vet dan spieren bij.

4. Ik wil snel gewicht verliezen. Wees realistisch en probeer een kilo per twee weken af te vallen. Het is daarna veel gemakkelijker het gewichtsverlies vast te houden.

5. Ik geef het op. Als je een van bovenstaande methodes gebruikt, houd je dat meestal niet vol. Maar bedenk dat iedere kilo gewichtsverlies in ieder geval bijdraagt aan een langer gezonder leven.

Tenslotte zegt Michelfelder dat afvallen beter lukt als het een gezamenlijke onderneming is. Breng familieleden en vrienden op de hoogte, zodat ze je niet in de verleiding brengen met dikmakende snacks.

Bron: Loyola University Health System (www.loyolamedicine.org).

Geplaatst in Afvallen

Bang voor dementie? Ga twintig seconden op één been staan…

Als je bang bent dat je de komende jaren dement wordt of een beroerte krijgt, probeer dan eens twintig seconden op één been te staan. Als je dat kunt, is er een goede kans dat je gezond blijft. Mensen die moeite hebben hun evenwicht te bewaren, blijken vaker schade aan de kleine bloedvaten in de hersenen te hebben. En dat vergroot de kans op geestelijke achteruitgang of een beroerte, zo blijkt uit onderzoek van de medische faculteit van de Universiteit van Kyoto.

Meer dan 1300 mannen en vrouwen – met een gemiddelde leeftijd van 67 jaar – deden deze test. Van degenen die er niet in slaagden twintig seconden hun evenwicht te bewaren, had 34 procent zonder het te weten twee of meer ‘stille herseninfarcten’ gehad. Dertig procent had twee of meer microbloedingen (zeer kleine bloedinkjes) in de hersenen.

Hoewel de deelnemers geen tekenen vertoonden van cognitieve achteruitgang, zeggen de onderzoekers dat de hersenschade wel een aanwijzing is dat ze meer kans hebben op dementie, geestelijke achteruitgang of een beroerte. Het is echter helemaal niet zeker dát ze deze aandoeningen krijgen; het is alleen een indicatie. Maar wel een die goed in de gaten moet worden gehouden.

Bron: Stroke, 2015; 46(1): 16-22

Geplaatst in Ouder worden

Gezonde leefstijl loont bij diabetes

Verzekeraars maken geld vrij voor alternatieve aanpak suikerziekte

Diabetici kunnen door betere voeding en meer bewegen hun ziekteverloop aanmerkelijk vertragen. Soms kan de insulinespuit zelfs weer terug naar de apotheek. Dat is de inzet van de stichting ‘Voeding Leeft’ en twee zorgverzekeraars, die een proef met deze aanpak gaan uitbouwen. Voor de proef ‘Keer diabetes type 2 om’ zijn negen mensen een half jaar begeleid door diëtisten, coaches en koks. Niet alleen gezonder eten en met minder koolhydraten, maar ook smakelijker en gevarieerder. Wie lekker eet, houdt dit nieuwe eetpatroon immers langer vol.

Bij alle negen deelnemers daalden de bloedsuikerwaarden. Een van de deelnemers die al aangewezen was op de insulinespuit, heeft deze inmiddels niet meer nodig. Martijn Van Beek van de stichting Voeding Leeft: “We zeggen niet dat we mensen kunnen genezen, maar deze aanpak ondersteunt wel de onderzoeken, die laten zien dat een andere leefstijl een enorme verandering kan veroorzaken. Artsen hebben dat vaak niet door. Die zijn toch meer gericht op symptoombestrijding. En farmaceuten verdienen nu eenmaal geld met hun pillenverkoop.”

Klanten van zorgverzekeraar VGZ kunnen een bijdrage krijgen in de kosten van deze groepsaanpak en Friesland zorgverzekeraars gaat bijdragen aan een vergelijkbaar project. Van Beek: “Uiteindelijk zien wij natuurlijk graag dat alle verzekeraars begrijpen dat je dit beter kunt betalen dan jarenlang dure medicijnen te moeten vergoeden.”

Patrick Schrauwen, hoogleraar Maastricht, gespecialiseerd in de behandeling van diabetes, denkt dat leefstijladviezen een veel grotere rol kunnen spelen. “Nier alleen in de preventie van diabetes, maar ook om te voorkomen dat de ziekte zicht door ontwikkelt en dat mensen aangewezenzijn op zwaardere medicatie. Zeker in de eerste fase van de ziekte, of wanneer men bijvoorbeeld net insuline moet gebruiken. Voor diabetici geldt net als voor anderen: gevarieerd eten, niet te veel en voldoende bewegen. En het is van het grootste belang dat mensen de nieuwe leefstijl volhouden. Men moet er toch meer moeite voor doen dan alleen maar een pilletje slikken.”

Geplaatst in Medicijnen, Voeding

Obesitas kost net zoveel als oorlog

Het zal niet lang meer duren voordat obesitas wereldwijd het duurste probleem ter wereld is. Het is nu al ongeveer net zo duur als roken, alle oorlogen samen of de strijd tegen terrorisme. Obesitas kost de wereldeconomie elk jaar bijna 1,6 biljoen (1600 miljard!) Euro, blijkt uit een onderzoek van het Britse adviesbureau McKinsey. Daarmee is ziekelijk overgewicht een duurder probleem dan alcoholisme of klimaatverandering.

Meer dan 2,1 miljard mensen wereldwijd hebben overgewicht of obesitas. Dat is bijna een derde van de wereldbevolking en 2,5 keer zoveel als het aantal mensen dat ondervoed is. Het ziet er niet naar uit dat dat aantal op korte termijn afneemt. Als obesitas met de huidige snelheid blijft toenemen, is in 2030 de helft van de wereldbevolking te dik. Om een obesitascrisis te voorkomen moeten overheden ingrijpen, vindt het adviesbureau. De kosten lopen de spuigaten uit, doordat obesitas andere aandoeningen als hart- en vaatziekten tot gevolg heeft.

Bron: Noord-Hollands Dagblad

Geplaatst in Afvallen, Voeding

Recept voor een lang en gezond leven, deel 1

Eet biologisch

De biologische landbouw gebruikt geen chemische bestrijdingsmiddelen en biologische gehouden vee krijgt gras te eten i.p.v. granen en soja. Biologische voeding bevat veel meer vitaminen en mineralen dan producten uit de intensieve landbouw.

Kook zonder pakjes en zakjes

Vermijd alles wat bewerkt of geraffineerd is en wat conserveermiddelen en toevoegde hulpstoffen bevat. Kook gevarieerd en eet minder voedsel uit blik en plastic verpakkingen (dat laatste geldt ook voor water).

Let niet op calorieën

Houd je gewicht op peil met voeding met een lage GI. Dit voorkomt suikerdips en eetbuien. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen , gebakken voedsel en aardappels. Eet liever peulvruchten, groente, fruit en noten.

Ontbijt goed

Een gezond ontbijt (havermout en/of fruit) helpt de stofwisseling op gang en zorgt ervoor, dat je de rest van de dag veel minder behoefte hebt aan eten.  Het ontbijt overslaan vergroot de kans op een hartinfarct, hoge bloeddruk en diabetes.

Eet veel groene groente

Om voldoende calcium binnen te krijgen, moet je geen melk drinken, maar voldoende groene groente eten. Calciumsupplementen worden slecht opgenomen door het lichaam, maar één portie groene bladgroente per dag halveert de kans op een heupfractuur.

 Eet en drink niet te veel zuivel

Zuivel bevat onder meer het groeihormoon (IGF-I), dat in verband gebracht wordt met een verhoogd risico op talloze soorten kanker. Bovendien verzuurt melk het lichaam, zodat er calcium uit de botten en tanden gebruikt moet worden om de zuur/base balans weer te herstellen. Zuivel zorgt dus absoluut niet voor sterke botten; integendeel!

Zorg voor de juiste balans tussen omega 3 en 6 vetzuren

De optimale verhouding is 1:1, maar in de huidige voeding is die vaak wel 1:20. Eet minder omega 6 vetzuren (in zonnebloem- en maïsolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten en niet-biologisch vlees). Eet meer omega 3 vetzuren (in vette vis, visolie, lijn- of vlaszaad en lijnzaadolie).

Wees voorzichtig met vis

Vis kan zware metalen zoals kwik en andere industriële afvalstoffen bevatten. Vermijd zwaardvis, snoek, snoekbaars, koningsmakreel, verse tonijn en diepzeevis. Toch wegen de gezondheidsvoordelen van vis nog altijd op tegen de nadelen. Eet daarom twee keer per week vette vis, zoals haring en zalm.

Vermijd suiker en zoetstoffen

In vrijwel alle bewerkte voedingsmiddelen en frisdranken zit glucosestroop (high fructose corn syrup/HFCS). Deze zoetstof bevat vaak hoge concentraties kwik. Gebruik ook geen kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, want onderzoek heeft aangetoond dat dieren er epilepsieaanvallen, zenuwbeschadigingen en tumoren van krijgen. Probeer verder zo min mogelijk suiker te gebruiken, want suiker veroorzaakt niet alleen tandbederf en diabetes, maar onderdrukt ook het immuunsysteem. Verder wordt de consumptie van suiker in verband gebracht met gal- en nierstenen, hoge bloeddruk, maag- en darmkanker en bijziendheid.

Drink matig alcohol

Een beetje alcohol drinken (1 glas per dag) is gezonder dan veel drinken of helemaal niet drinken. Alcohol blijkt een goede bescherming te bieden tegen hartziekten. De beste keus is rode wijn, dat het ontstekingsremmende resveratrol bevat.

Geplaatst in Voeding

Heldere informatie over voeding en kanker

“Is melk nu wel of niet gezond” wordt regelmatig gevraagd aan Ellen Kampman, hoogleraar voeding en kanker. Artsen, instituten en alternatieve therapeuten beweren allemaal wat anders. Samen met twee andere wetenschappers ontwikkelde ze een website met antwoorden. “Op internet is veel informatie te vinden, maar antwoorden op basis van goed wetenschappelijk onderzoek vind je bijna niet”,  zegt Kampman. Zij wilde bewijzen voor beweringen. Die zocht ze met een diëtist-voedingswetenschapper. Op de achtergrond kijkt een adviesraad met weer andere wetenschappers en diëtisten mee. Het resultaat is de website www.voedingenkankerinfo.nl met volgens de samenstellers alleen de wetenschappelijke waarheid.

Op de site beantwoorden ze 35 vragen die altijd weer opduiken, zoals: helpt biologisch eten ten kanker, werken acaibessen tegen kanker en wat kun je het beste eten of drinken als je misselijk bent. “Maar wetenschappelijk onderzoeken spreken elkaar toch ook tegen? “Zeker, er zijn tienduizend onderzoeken over voeding en het voorkomen van kanker. Het Wereld Kanker Onderzoekfonds heeft die samengevat en daar hebben wij gebruik van gemaakt. De conclusies die bij de studies het meest naar voren kwamen, zijn als bewezen aangehouden.”

Geplaatst in Voeding

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: in een ziekenhuis in Ohio krijgen patiënten medicijnen én kruiden!

Hoewel kruidentherapie in China al eeuwenlang wordt toegepast, is het in Amerika meestal nog steeds ‘de ver-van-mijn-bed-show’. Gedeeltelijk wordt dat veroorzaakt, doordat ‘gewone’ medicijnen over het algemeen veel gemakkelijker verkrijgbaar zijn. Maar er begint iets te veranderen. In januari van dit jaar  is er in de Cleveland Clinic in Ohio een afdeling geopend, waar Chinese kruidentherapie wordt toegepast. In de afgelopen maanden hebben therapeuten van deze kliniek onder meer patiënten behandeld, die leden aan chronische pijn, vermoeidheid, spijsverteringsproblemen, onvruchtbaarheid en slaapproblemen.

Een gediplomeerde herbalist heeft de leiding over deze afdeling, maar zij is verantwoording schuldig aan meerdere artsen met een traditioneel westerse opleiding. De kliniek behandelt alleen patiënten met een chronische klachten, die niet reageren op conventionele westerse behandelingen. In China krijgen patiënten meestal kruiden in hun oorspronkelijke vorm mee, maar in Amerika is gekozen voor capsules met kruidenextracten. Deze capsules worden geleverd door Kaiser Pharmaceuticals in Taiwan en door fabrikanten van Chinese kruidentherapieën in Massachusetts en Californië. Om ongewenste of gevaarlijke interacties tussen kruiden en medicijnen te voorkomen, hebben zowel de kruidentherapeut als de conventionele huisarts en/of specialist toegang tot de elektronische medische gegevens van de patiënt.

Geplaatst in Medicijnen

Cola drinken bij diarree?

Voedingswetenschapper Rijkelt Beumer van de Universiteit Wageningen wordt ‘een beetje moe van al die mensen die zweren bij cola’. Hij onderzocht het effect van drie merken cola (Coca, Pepsi en Herschi) op een aantal ziekteverwekkers, die vaak verantwoordelijk zijn voor buikloop: salmonella, campylobacter en escherichia coli (E-coli).

In het onderzoek werden de ziekteverwekkers toegevoegd aan een vaste hoeveelheid cola. Er werd gebruik gemaakt van gewone en suikervrije cola. In de suikervrije cola vond afsterving van bacteriën plaats, maar in gewone cola werden de bacteriën zelfs beschermd. Maar als je eet, komt het besmette voedsel niet in een bad van uitsluitend cola terecht. Daarom werd er gemalen voedsel gebruikt om de maaginhoud na te bootsen. Al die toevoegingen bleken beschermend te werken op de ziekteverwekkers, ook in combinatie met gesimuleerd maagsap. ‘Pas als je vijf tot tien keer meer suikervrije cola drinkt dan je gegeten hebt, zie je enig effect. Maar dan word je wel ziek van de cola‘, volgens Beumer.

Alleen als er niets anders voorhanden is dan vervuild water, is cola een alternatief. Het helpt tegen uitdroging, maar niet om je zouthuishouding op orde te brengen. Daarom is het veel beter om bij diarree ORS, een medicinale drank met een suiker- en zoutoplossing, te gebruiken.

Geplaatst in Voeding

‘De 45 meest geneeskrachtige groenten’, geschreven door Thomas Dijkman

Bij Succesboeken is een heel interessant boek uitgegeven: ‘De 45 meest geneeskrachtige groenten’, geschreven door Thomas Dijkman. De inleiding begint zo: “De kans op het krijgen van ziekten kun je verkleinen. Wanneer je last hebt van een bepaalde ziekte, is met het eten van de juiste voeding de kans op herhaling te voorkomen. Wie stopt met het uit de muur eten en in de supermarkt de pakjes, potjes en dozen laat voor wat ze zijn, om vervolgens enkel verse waar in te slaan, is de goede weg ingeslagen naar een blakende gezondheid. In dit boek lees je over de specifieke geneeskracht van een groot aantal groenten”.  Je begrijpt dat dit echt een boek naar mijn hart is!

Thomas Dijkman was van jongs af aan geïnteresseerd in gezonde voeding, vooral wat betreft groenten en fruit. Over gezonde voeding las hij tientallen boeken en honderden wetenschappelijke artikelen. Hij heeft van het onderwerp gezonde voeding een zelfstudie gemaakt, doordat hij research deed voor ruim 700 artikelen over de geneeskracht van groenten, fruit, noten, zaden, zuivel en planten. Regelmatig krijgt hij verzoeken om artikelen in vaktijdschriften te plaatsen. Een van die artikelen is de aanleiding tot dit boek geweest. Het behelst slechts een gedeelte van de opgedane kennis van de auteur.

Wist je dat:

– rode bietjes heel goed zijn tegen hoge bloeddruk?
– bloemkool ontstekingsremmend werkt?
– boerenkool omega 3 en omega 6 vetzuren bevat?
– het wetenschappelijk bewezen is dat broccoli kanker kan voorkomen?
– champignons goed zijn tegen hart- en vaatziekten en boordevol vitaminen zitten?
– bij het opwarmen van groenten in de magnetron alle energie in die groenten verloren gaat?
– knoflook aderverkalking tegen kan gaan?
– mierikswortel een natuurlijke plaspil is, zonder bijwerkingen?
– dit boek boordevol staat met gezonde wetenswaardigheden?

Bestellen kan via www.succesboeken.nl, prijs €24,95.

Geplaatst in Voeding